Machu Picchu, Sacred Valley en sportschool Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Noor Juffermans - WaarBenJij.nu Machu Picchu, Sacred Valley en sportschool Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Noor Juffermans - WaarBenJij.nu

Machu Picchu, Sacred Valley en sportschool Cuzco

Door: Noor Juffermans

Blijf op de hoogte en volg Noor

16 April 2017 | Peru, Cuzco

De afgelopen 2 weken echt super mega veel meegemaakt, komt ie!

Om te beginnen met mijn 5-daagse Salkantay trekking naar het wereldwonder Machu Picchu. De Salkantay trekking is een van de zwaardere trekkingen naar Machu Picchu, maar mevrouw met haar NUL hike ervaring moest zich hier natuurlijk weer voor opgeven. Nou en dat heb ik geweten, het was zeker geen gemakkelijke week! Super veel lopen en super weinig slaap, want elke dag rond 5 uur op, hebben me goed gesloopt. Ik had een super leuke groep met mensen uit onder andere Australie, Duitsland, Engeland, Denemarken, Canada en de Verenigde Staten. Ik was de jongste en daarnaast ook de minst durvende van de groep. Want ja, als je een beetje hoogtevrees hebt maak je het jezelf knap lastig als je door de Peruaanse Andes gaat hiken!

De eerste dag was er meteen al een pittige hike bergopwaarts. Het was zo steil en er was zo weinig zuurstof dat ik echt een paar keer in huilen uit wilde barsten. Maar dat deed ik natuurlijk niet en toen we eenmaal bij het boven gelegen bergmeer waren aangekomen was ik alles vergeten; wauw dit was echt het mooiste meer dat ik ooit had gezien. De eerste nacht was tevens de koudste en ik deed echt geen oog dicht in mijn tentje.

De tweede dag was enorm zwaar. Eerst ongeveer 3 uur bergopwaarts met steeds minder zuurstof om uiteindelijk aan te komen bij de Salkantay pass, op een hoogte van zo'n 4600 meter. Maar toen waren we er nog lang niet! Eerst al 3 uur naar beneden hiken (gaat pijn doen aan je knieen) voor de lunch en vervolgens nog 3 uur tot de camping. In totaal zo'n 22 km afgelegd. Ik viel om 8 uur 's avonds in een diep coma.

De derde dag was maar een paar uurtjes lopen en onze zere benen werden heerlijk beloond met een duik in de verschillende warmwaterbaden van de hotsprings van Santa Teresa, genieten!

Dag 4 was er de mogelijkheid tot ziplinen. Dit had ik nog nooit gedaan maar wauw wat was dit cool! 5 ziplines en een wiebelige touwbrug. De langste zipline was 1 km en bij de laatste zipline werd je zo vastgemaakt aan de line dat je kon vliegen als een vogel, heel cool! Vervolgens een mooie wandeltocht van iets meer dan 2 uur van Hidroelectrica naar Aguas Calientes, het dorpje enkele kilometers van Machu Picchu. De laatste nacht sliepen we in een hostel met warme douche, zo luxe en fijn na 3 nachten in een tentje.

En dan eindelijk dag 5, Machu Picchu dag. Deze dag ging de wekker om half 4, onmenselijke tijd. In het donker liepen we naar de gate van Machu Picchu, die om 5 uur open ging. Er stond op dit tijdstip al een zieke rij, bizar zo populair als het is. Vervolgens de zwaarste trap die ik ooit heb gelopen. Weinig slaap, spierpijn in m'n kuiten en 45 minuten traplopen. En dan niet een normale trap maar gewoon echt stenen. Het zweet droop op de grond maar ik was zo gelukkig toen ik boven kwam en eindelijk het doel bereikte waar ik 4 dagen naartoe had geleefd. En oh wat was het mooi/indrukwekkend/bijzonder/alles. Echt heel cool, alles dubbel en dwars waard. Maar ik moet zeggen dat ik 5 dagen wel echt genoeg vond, was gesloopt!

1 dagje rust in Cuzco en toen was daar alweer onze trip naar de Sacred Valley. De Sacred Valley is een groot gebied een paar uur rijden van Cuzco dat vroeger heel belangrijk was voor de Inca's. Samen met 6 medestudenten had ik er mijn laatste (ja laatste alweer) week Spaanse les. Het was een super relaxede week! Het huis was perfect, het eten was nog perfecter en de lessen, de uitstapjes en de gezellige kamvuurtjes waren het perfectst. Het was super lekker weer, de lessen waren buiten en we maakten uitstapjes naar onder andere Urubamba, las salineras de Maras (zoutmijnen), een bierbrouwerij waar we mega vies bier proefden, Ollantaytambo en Calca. In de tuin rondom het huis waar we les hadden vlogen de kolibries je om de oren, heel leuk! Op de terugweg van Ollantaytambo kwamen we langs het Facebook beroemde rotshotel, waarin je voor $200 per nacht op een super steile rots kunt slapen, mij niet gezien!

Gister kwamen we terug van de Sacred Valley. Ik had met een vriendinnetje van hier, maar vooral ook met mezelf, afgesproken een sportschool abonnement te nemen. Zo gezegd, zo gedaan, daar gingen we dan. Er was welgeteld niemand anders aan het sporten, dus hadden we een prive gym, niet verkeerd! Na 4 weken niet sporten en dan ineens vrij intensief allerlei oefeningen doen op meer dan 3000 meter hoogte dacht mijn lichaam; waar ben jij mee bezig? Ik werd dan ook vanmorgen wakker met hele heftige spierpijn die gedurende de dag alleen maar erger werd. Trap op, trap af, gaan zitten; het maakt niet uit, alles doet pijn. Ik vind het leuker dan verwacht om in een sportschool te sporten maar zo gauw ik weer in Nederland ben ga ik weer lekker hardlopen, want dat mis ik hier wel super erg. Het is alleen door de hoogte en de smalle en drukke straatjes echt niet mogelijk.

Nou dat waren dus een best wel drukke 2 weken! Ik verveel me geen moment en heb het nog steeds super erg naar m'n zin. Het enige wat ik echt ontzettend mis is mijn lieve vriendje. Oke, en de Nederlandse kaas mis ik toch ook wel echt. Hier is de kaas echt een hap zout. Ook de komende weken valt er weer genoeg te beleven. Morgen start ik met mijn vrijwilligerswerk in een huis voor meisjes van 6 tot 16 jaar die geen ouders meer hebben of een anderszins moeilijke achtergrond hebben. Ik heb er super veel zin in maar vind het ook wel echt spannend. Daarnaast heb ik vanaf nu nog maar 1 Spaanse les per week en doe ik komende week mijn toets en krijg ik als het goed is mijn certificaat. Verder willen we de komende 2 weekenden uitstapjes maken. Komend weekend willen we naar het Titicaca meer op de grens met Bolivia, het hoogstgelegen bergmeer van de wereld waar het mogelijk is om een nachtje te slapen op een van de eilandjes in het meer. Het weekend daarna willen we naar Arequipa, een stad ten zuiden van Cuzco. Deze stad ligt dichtbij de Colca Canyon, een canyon die ongeveer 2 keer zo diep is als de Grand Canyon in de Verenigde Staten en die tevens het leefgebied is van de zeldzame Andes condor. Genoeg te doen weer dus, tot de volgende keer :)

  • 17 April 2017 - 09:24

    Geke:

    He noor wat een geweldige dingen maak je mee echt fantastisch om te lezen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noor

Hoi, ik ben Noor! Ik ben 23 jaar en dit jaar (2017) reis ik naar Zuid-Amerika, naar de landen Peru en Ecuador. In Peru (Cuzco) verblijf ik voor 3 maanden. Hier volg ik eerst een maand een taalcursus Spaans in combinatie met een soort rondreis door het land. Vervolgens ga ik hier voor 2 maanden vrijwilligerswerk doen. Dit is een droom die ik altijd al heb gehad en die nu dan eindelijk werkelijkheid wordt. Ik ben Bachelor of Science in Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie (Universiteit van Amsterdam) en in september dit jaar hoop ik te beginnen aan de Master International Development Studies, vandaar ook het vrijwilligerswerk. Na die 3 maanden in Peru ga ik nog ruim 2 weken naar Ecuador om daar vooral lekker vakantie te vieren en mooie natuur te zien. Leuk dat je mijn avonturen hier wilt volgen!

Actief sinds 03 Maart 2017
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 61453

Voorgaande reizen:

16 Maart 2017 - 29 Juni 2017

Peru & Ecuador 2017

Landen bezocht: